Pages

Friday, February 22, 2013

Apakah paraben bahaya?


Paraben adalah sejenis preservative yang digunakan secara meluas dalam industri kosmetik dan pharmaceutical.  Ia boleh didapati didalam shampoo, krim pelembab, krim pencukur, personal  lubricants, make-up dan ubat gigi.

Terdapat 5 pekara yang perlu anda ketahui mengenai Paraben.

Fakta # 1 – Paraben menyerupai atau mimik kepada hormone dan ia boleh menggangu fungsi sistem endocrine anda. Ia boleh menyebabkan kerosakan kepada sistem badan seperti tiroid, ovari, hypothalamus dan juga sistem peranakkan lelaki

Fakta # 2- Adalah diketahui menurut perubatan, penghasilan estrogen yang tidak normal akan meransang kanser payudara. Penyerapan paraben boleh mengalakkan penghasilan estrogen yang tidak normal. Ini boleh dijadikan alasan yang cukup besar untuk anda menjauhi produk yang mengandungi paraben

Fakta # 3-Paraben boleh memasuki salur darah walaupun hanya sapuan diatas kulit. Paraben  yang diambil melaui kulit atau sapuan adalah lebih pekat berbanding melalui minuman iaitu sebanyak 10 kali ganda.

Fakta # 4-Sekiranya anda mempunyai kulit yang sensitive, paraben akan menyebabkan reaksi allergi dan ruam kulit. Kebanyakkan produk penjagaan kulit mendakwa ia adalah selamat untuk kulit sensitive walaupun mengandungi paraben. Penggunaan paraben dalam kuantiti yang amat rendah, dalam jangka masa panjang boleh menyebabkan masaalah kulit yang serius

Fakta # 5- Jika pekara diatas tidak cukup meyakinkan anda tentang bahaya paraben, cuba pertimbangkan pekara ini. Kebanyakkan produk yang mengandungi paraben kebiasaannya turut mengandungi mineral oil, alcohol dan pewangi yang merupakan bahan yang cukup bahaya.

Pewangi bermaksud terdapat lebih 4000 bahan kimia yang berbeza. Kebanyakkan daripadanya mungkin adalah bahan toxic dan carcinogenic. Saya menyeru agar anda mengambil  salah satu daripada penjagaan kulit yang anda gunakan , dan pastikan sama ada ia mengandungi paraben atau tidak.

Sebagai penutup, adakah paraben bahaya? Ya ia sangat bahaya dan anda perlu mengambil tindakan segera dan berhenti menggunakannya. Bertukarlah kepada produk yang berasakan tumbuhan organik semulajadi seperti Shaklee.

Shaklee ID: 571842

2 comments:

Beauty Fatimah said...

perkongsian yg sangat bermanfaat.

liza said...

Info yg berguna. Thanks